عملیات اجرایی قطعه دوم محور بهبهان–زیدون به طول ۱۸،۵ کیلومتر در استان خوزستان امروز با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور آغاز شد.
عملیات اجرایی قطعه دوم محور بهبهان–زیدون به طول ۱۸،۵ کیلومتر امروز با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و سردار مظلومی، نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
این طرح که بخشی از محور ۳۵ کیلومتری بهبهان–زیدون است که در سه قطعه تعریف شده و اجرای آن نقش مهمی در افزایش ایمنی تردد و تقویت ظرفیت ترانزیتی جنوب کشور خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۳ شهریور در آیین آغاز عملیات اظهار کرد: محور بهبهان–زیدون در سه بخش اجرایی تعریف شده و امروز شاهد شروع کار در قطعه دوم به طول ۱۸،۵ کیلومتر هستیم. در این پروژه حجم گستردهای از عملیات شامل ۲،۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۷۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی، ۱۳ هزار مترمکعب بتنریزی، ۷۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۱۷ هزار مترمکعب اساس و ۱۰۶ هزار تن آسفالت پیشبینی شده است. هدف نهایی، چهارخطه کردن مسیر و فراهمسازی بستر ایمن و پایدار برای تردد خودروهاست.
وی با تاکید بر ضرورت تحول در شیوههای اجرایی افزود: پروژههای راهسازی نباید با هزینههای سنگین و زمان طولانی به پایان برسند. مشاوران باید فراتر از تهیه طرح، با ارائه ایدههای نوآورانه در مدیریت هزینه و زمان اثرگذار باشند و پیمانکاران نیز با تعامل سازنده به تسریع روند کار کمک کنند. تنها در این صورت میتوان پروژهها را سریعتر و با کیفیت مطلوب به نتیجه رساند.
بازوند همچنین جایگاه ویژه ایران در حملونقل منطقهای و جهانی را یادآور شد و گفت: ایران در نقطهای استراتژیک قرار دارد. چهارراه ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب. برای ایفای نقش مقتدرانه در آینده باید راهگذرهای قدرتمند جادهای و ریلی ایجاد کنیم تا کشور بتواند سهمی محوری در ترانزیت جهانی داشته باشد.
وی آغاز این پروژه را مایه دلگرمی مردم منطقه دانست و بیان کرد: پیمانکار متعهد شده در کوتاهترین زمان ممکن کار را به پایان برساند و امیدواریم با تلاش همه دستاندرکاران، شاهد بهرهبرداری بهموقع از این مسیر حیاتی باشیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطرنشان کرد: این سفر تنها به آغاز عملیات محور بهبهان–زیدون محدود نیست و بازدید از چند پروژه دیگر و آغاز عملیات اجرایی شریانهای ارتباطی دیگری نیز در دستور کار قرار دارد. امیدواریم مجموعه اقدامات انجامشده، دستاوردهای ارزشمندی برای توسعه منطقه و افزایش ایمنی سفرهای جادهای به همراه داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در جریان سفر خود به استان از پروژه تقاطع غیرهمسطح تصفیه شکر اهواز و راههای ارتباطی آن بازدید کرد و در این بازدید اظهارکرد: عرض آسفالت مسیر در این طرح ۱۱ متر طراحی شده و طول کل راه به ۴.۲ کیلومتر میرسد. تاکنون پروژه به پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۷ درصد رسیده و با تکمیل آن، بخش قابلتوجهی از مشکلات ترافیکی محدوده تصفیه شکر و مسیرهای منتهی به آن برطرف خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر ضرورت تسریع در روند اجرا و بهرهبرداری بهموقع از پروژه تأکید کرد و این طرح را گامی مؤثر در توسعه زیرساختهای حملونقلی استان خوزستان دانست.
وی همچنین از روند اجرای پروژه محور غیزانیه – نمرهیک به طول ۳۵ کیلومتر بازدید کرد و محور غیزانیه – نمرهیک را بخشی مهم از مسیر راهبردی اهواز – ایذه – لردگان دانست و گفت: این محور نقشی حیاتی در اتصال خوزستان به استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان و در نهایت مرکز کشور دارد و بهعنوان یکی از مسیرهای کلیدی در کریدور شمال–جنوب شناخته میشود.
بازوند با اشاره به میزان پیشرفت پروژه اظهار کرد: از مجموع ۳۵ کیلومتر مسیر، تاکنون ۱۰ کیلومتر چهارخطه به بهرهبرداری رسیده و عملیات اجرایی در ۲۵ کیلومتر دیگر ادامه دارد. در حدود ۵ کیلومتر از این بخش، معارضانی شامل تأسیسات نفت و گاز و مالکیتهای حقیقی و حقوقی وجود دارد که در حال پیگیری و رفع آنها هستیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره برنامه زمانبندی این طرح نیز گفت: در سال ۱۴۰۴، پیشبینی میشود ۱۸ کیلومتر از مسیر آماده بهرهبرداری و زیر عبور ترافیک قرار گیرد و تکمیل بخش باقیمانده تا کیلومتر ۲۵ نیز در دستور کار سال آینده خواهد بود.
بازوند در پایان با تأکید بر اهمیت تأمین منابع مالی و رفع سریع معارضان بیان کرد: با تکمیل این پروژه، علاوه بر ارتقای ایمنی و کاهش زمان سفر، شاهد بهبود ارتباط خوزستان با کریدور شمال–جنوب کشور خواهیم بود.